Στις μέρες μας ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών είναι πολύ περιορισμένος. Θα ήταν ιδανικό αν το σχολείο – πρωτοβάθμιο ή δευτεροβάθμιο – εξασφάλιζε στα παιδιά όλες τις γνώσεις που απαιτεί η σύγχρονη εποχή. Επειδή όμως αυτό δεν είναι εφικτό, οι γονείς συχνά καταφεύγουν στη λύση των εξωσχολικών μαθημάτων, προκειμένου να αναπληρώσουν τα κενά των παιδιών τους. Έτσι όμως τα παιδιά, παραφορτώνονται με εξωσχολικές δραστηριότητες, με αποτέλεσμα να στερούνται πολύτιμο χρόνο από το παιχνίδι και την ξεκούρασή τους.
Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ηλικία του παιδιού, η ικανότητα αφομοίωσης που διαθέτει, η οργάνωση του χρόνου μελέτης, η δυσκολία της τάξης που παρακολουθεί, οι ανάγκες και οι δυνατότητές του. Για παράδειγμα, ένα παιδάκι που αρχίζει το δημοτικό σχολείο θα πρέπει να ασχοληθεί αποκλειστικά με τα μαθήματα της Α' τάξης και να επενδύσει εκεί όλες του τις δυνάμεις και τις προσπάθειες. Είναι πολύ σημαντικό βήμα στη ζωή του η ένταξη στη σχολική δραστηριότητα. Δε χρειάζεται να διασπαστεί σε άλλες ασχολίες, που θα το δυσκολέψουν και θα το αποδιοργανώσουν. Ακόμη, ένα παιδί που παρουσιάζει προβλήματα συγκέντρωσης ή άλλα μαθησιακά προβλήματα, δεν ωφελείται από τα παράλληλα μαθήματα. Αντίθετα χάνει χρόνο και δυνάμεις που του χρειάζονται για να ξεπεράσει τις δυσκολίες του. Τι πρέπει να κάνουν οι γονείς Είναι χρήσιμο οι γονείς να επιλέξουν τις προτεραιότητες και με γνώμονα το μακροπρόθεσμο όφελος και συμφέρον του παιδιού τους να αποφασίσουν ορθολογιστικά πόσες ώρες θα διαθέσει το παιδί και σε ποια δραστηριότητα. Ακόμη και το ευφυέστερο παιδί θα αντιμετωπίσει δυσκολίες, αν πρέπει να κάνει στην ηλικία των 8 ή 10 ετών φροντιστηριακά μαθήματα σε δύο ξένες γλώσσες για 10 ή 12 ώρες τη βδομάδα, ένα τρίωρο για πιάνο και 2 ώρες για εκμάθηση υπολογιστή! Επομένως, οι γονείς πρέπει να αφήνουν χρόνο στο παιδί για άνετη μελέτη και προετοιμασία των σχολικών μαθημάτων, να του εξασφαλίζουν χρόνο ικανοποιητικό για παιχνίδι και ξεκούραση και να επιλέγουν μαζί του τα εξωσχολικά μαθήματα, που δε θα πρέπει να ξεπερνούν τις 4-6 ώρες τη βδομάδα. Πηγή: Χρυσούλα Κουτελιέρη-Μαυράκη, Σύμβουλος παιδιού και οικογένειας |