Δραστηριότητες για την Προετοιμασία στη Γραφή |
|
Ο Εργοθεραπευτής μπορεί να ενσωματώσει δραστηριότητες στις θεραπευτικές συνεδρίες για να αναπτύξει τις δεξιότητες ετοιμότητας γραφής του παιδιού (Barchers, 1994; Benbow et al., 1992; Myers, 1992). Κάποιες από αυτές θα μπορούσε και ένας γονιός να δοκιμάσει στο σπίτι.
Δραστηριότητες που βελτιώνουν την λεπτή κινητικότητα του παιδιού και τις απομονωμένες κινήσεις των δακτύλων όπως :- Φτιάχνουμε μικρές μπάλες από πηλό ή πλαστελίνη και ζητάμε από το παιδί να τις κυλάει ανάμεσα στις άκρες των δακτύλων του.
- Χρησιμοποιούμε μια τσιμπίδα για να πιάσει το παιδί μικρά αντικείμενα όπως δημητριακά ή σταφίδες.
- Δίνουμε στο παιδί μια οδοντόκρεμα και ζητάμε να ξεβιδώσει το καπάκι της, χρησιμοποιώντας μόνο το ένα χέρι.
- Τοποθετούμε ένα κλειδί στην παλάμη του παιδιού και ζητάμε να το μετακινήσει στις άκρες των δακτύλων του.
Δραστηριότητες που βελτιώνουν τις δεξιότητες προγραφής στα παιδιά όπως: - Το παιδί σχεδιάζει γραμμές και αντιγράφει σχήματα χρησιμοποιώντας αφρό ξυρίσματος, δίσκους με άμμο ή ζελέ, δαχτυλομπογιές και άλλα μέσα.
- Να σχεδιάζει γραμμές ή σχέδια για να ολοκληρώσει μια ιστορία με εικόνες σε πίνακα.
- Να σχεδιάζει εικόνες με ανθρώπους, σπίτια, δέντρα, αυτοκίνητα ή ζώα με οπτική ή λεκτική καθοδήγηση από το θεραπευτή ή το γονιό.
- Να ολοκληρώνει απλές εικόνες, ενώνοντας τελεία-τελεία και να ακολουθεί πορεία μέσα σε λαβυρίνθους.
Δραστηριότητες που ενισχύουν τη διάκριση δεξιού-αριστερού στα παιδιά προσχολικής ηλικίας όπως: - Χωρίζουμε μια σελίδα στη μέση και ζητάμε από το παιδί να ζωγραφίσει πχ. έναν ήλιο αριστερά και ένα σπίτι δεξιά.
- Το παιδί προχωράει ανάμεσα σε εμπόδια (φανάρια) σαν να είναι ένα φανταστικό αυτοκίνητο και του δίνουμε εντολές να στρίβει δεξιά ή αριστερά.
- Σχεδιάζουμε τελείες στον πίνακα και ζητάμε να τις ενώσει από αριστερά προς τα δεξιά.
Δραστηριότητες που εξοικειώνουν το παιδί στην γραπτή έκφραση όπως: - Βάζουμε τίτλους στις ζωγραφιές των παιδιών, βασισμένοι στην περιγραφή της εικόνας που ζωγράφισαν.
- Αναθέτουμε στα παιδιά να φτιάχνουν τα δικά τους βιβλία με συγκεκριμένα θέματα, όπως αγαπημένα φαγητά, την αλφάβητο ή αγαπημένα μέρη.
- Βάζουμε ετικέτες σε συνήθη αντικείμενα της αίθουσας θεραπείας (πχ. ΠΟΡΤΑ, πάνω στην πόρτα της τάξης).
- Οι ενήλικοι δείχνουμε στα παιδιά πόσο σημαντική είναι η γραφή, όταν για παράδειγμα γράφουμε σημειώματα οι εκπαιδευτικοί στους γονείς και αντίστροφα και ζητάμε από το παιδί να είναι ο αγγελιοφόρος.
Βιβλιογραφία: - Barchers, S.I. (1994). Teaching language arts: An integrated approach. Minneapolis: West Publishing Company.
- Benbow, M., Hanft, B., & Marsh, D. (1992). Handwriting in the classroom: Improning written communication. In C.B. Royeen (Ed.), AOTA self-study series: Classroom applications for school-based practice (pp 1-60). Rockville, MD: American Occupational Therapy Association.
- Myers, C. A.. (1992). Therapeutic fine-motor activities for preschoolers. In J. Case-Smith & C. Pehoski (Eds.), Development of hand skills in the child (pp. 47-62). Rockville, MD: American Occupational Therapy Association.
|